Fetching data from official records

Checks for official information regarding tenders are being made easier. Our electronic tender system will be built in with the common European Single Procurement Document (ESPD), which allows service providers to avoid attaching official records on tenders, and purchasers will no longer be required to manually check these documents’ veracity.

Old model resource intensive for both sides

In the old tender process, purchasers had to demand official certificates from service providers, and acquiring these from multiple sources was resource intensive for the provider. Conversely, it was time consuming for the purchaser to ascertain these documents’ veracity.

Automatic confirmation

In the future, the winning tender’s information will be confirmed automatically between the systems, once the tender process is over. This digital and automatic confirmation service will make it easier for both the purchaser and the provider to do their work. With information flowing between different parties, tendering is made simpler on both sides of the process.

In Finland, nearly all official information required for tenders is available to the purchasing units through official databases. Our new eNest solution will serve to simplify this process. In practice, the electronic procurement service, Hanki, will be developed in a way that retrieving information from the required official records is automatic. The data interchange will be based on the Population Register Centre’s Suomi.fi service bus.
We will also provide training to both service providers and procurement units.

This development has been made necessary with a 2016 change in the Act on Public Contracts, which requires procurement units to use the common European Single Procurement Document, which is used to inquire the providers’ exclusion and selection criteria. The new eNest project has been a joint endeavour between Hansel Oy, the Tax Administration, the Legal Register Centre and KL-Kuntahankinnat. Private register keepers, such as Suomen Asiakastieto Oy, education register keepers and reference banks have been invited into the systems.

 

The procurement data service contain information in a dynamic format that encourages analysis.
- Kirsi Koivusaari, Hansel’s Chief Financial Officer

Tulevia tapahtumia

Apr
25
Thu
13:00 Työpaja: Esittelyssä Hilma 2.0
Työpaja: Esittelyssä Hilma 2.0
Apr 25 @ 13:00 – 16:00
Toivotamme hankintayksiköiden talous- ja hankinta-ammattilaiset jälleen Hankintojen digitalisoinnin työpajaan. Huhtikuussa aiheena on hankintailmoituspalvelu Hilma, jota uudistetaan nyt vauhdilla. Pääsemme kurkistamaan ensimmäisiä näkymiä uuteen palveluun ja osallistumaan sen suunnitteluun. Tilaisuuteen on mahdollista osallistua lyhyttä työpajaosuutta lukuun ottamatta tuttuun tapaan myös Skypellä, ja tallenne julkaistaan verkossa osoitteessa Handi.fi. Muutokset hankinnoista ilmoittamiseen ja uusi Hilma esittelyssä 25.4. Paikka: Read More
May
21
Tue
09:00 Työpaja: Lean hankinnoissa
Työpaja: Lean hankinnoissa
May 21 @ 09:00 – 12:00
Tilaisuuden teemana on Lean hankinta. Ohjelma julkaistaan lähempänä ajankohtaa. Tilaisuus on tarkoitettu Handi-hankkeen osallistujavirastojen aktiivisille asiantuntijoille (hankintatoimi, talous, johto). Ilmoittautuminen tilaisuuteen viimeistään 14.5.2019 webropolin kautta. Tilaisuus on tarkoitettu Handi-hankkeen asiantuntijoille osallistujavirastojen hankintatoimesta, taloushallinnosta ja johdosta. Työpaja pidetään tuttuun tapaan Pajassa (Mariankatu 9, Helsinki). Tilaisuus on työpaja, joten paikan päälle mahtuu enintään 60 henkilöä. Osallistuminen on mahdollista myös etänä. Read More
Jun
12
Wed
09:00 Handi-työpaja
Handi-työpaja
Jun 12 @ 09:00 – 12:00
Tilaisuuden teemana on Toimittajayhteistyö. Ohjelma julkaistaan lähempänä ajankohtaa. Tilaisuus on tarkoitettu Handi-hankkeen osallistujavirastojen aktiivisille asiantuntijoille (hankintatoimi, talous, johto). Ilmoittautuminen tilaisuuteen viimeistään 4.6.2019 webropolin kautta. Tilaisuus on tarkoitettu Handi-hankkeen asiantuntijoille osallistujavirastojen hankintatoimesta, taloushallinnosta ja johdosta. Työpaja pidetään tuttuun tapaan Pajassa (Mariankatu 9, Helsinki). Tilaisuus on työpaja, joten paikan päälle mahtuu enintään 60 henkilöä. Osallistuminen on mahdollista myös etänä. Etäosallistujille Read More