Hankintadata

Ajantasaista tietoa kansalaisille ja yrityksille, läpinäkyvästi

4.9. 2017 avatun Tutkihankintoja.fi-palvelun avulla kansalaiset ja yritykset saavat tietoa valtion hankinnoista. Kansalainen saa tietoa siitä, mitä valtio hankkii ja mihin julkisia varoja käytetään. Palvelun tavoitteena on hallinnon läpinäkyvyyden lisääminen ja valtion hankintatoimen kehittäminen. Samalla yrityksille tarjotaan arvokasta markkinatietoa.

Palvelun avulla voi tarkastella ja analysoida hankintoja eri näkökulmista.  Avautumishetkellä palvelussa on julkaistu valtion hankinnat vuoden 2016 alusta alkaen, yhteensä yli kuuden miljardin edestä. Tiedot kerätään ostolaskuilta, ja jatkossa palvelu päivittyy lähes reaaliaikaisesti.

Palvelun tietosisältö on visualisoitu helposti ymmärrettävään muotoon. Sisältö julkaistaan myös ns. raakadatana Avoindata.fi-sivustolla.

Hankintadata saatavilla myös virastojen omassa palvelussa

Kaikille avointa Tutkihankintoja.fi-palvelua edelsi Valtion hankintadatapalvelu, joka avautui keväällä 2017. Palvelu on suunnattu valtion budjettitalouden piiriin kuuluvien organisaatioiden (ministeriöt sekä muut valtion eri hallinnonaloilla toimivat virastot ja laitokset) hankinta-asiantuntijoille ja johdolle. Hankintadatapalvelu helpottaa virastojen hankintojen analysointia ja suunnittelua, sekä mahdollistaa eri virastojen hankintadatan vertailun. Hankintadatapalvelun ansiosta tietoja hankintojen kustannuksista, toimittajista ja puitesopimusten käytöstä voi tarkastella ajantasaisesti yhdestä ohjelmasta.

Valtion hankintadatapalvelun tietosisällöt poikkeavat jonkin verran Tutkihankintoja.fi:stä. Valtion sisäisen palvelun tietoa kerätään useasta eri lähteestä: virastojen ostolaskuilta, Valtiokonttorin Netra-raportointipalvelusta ja Hanselin yhteishankintaraportoinnista. Hanselin yhteishankinnat päivittyvät palveluun toimittajien raportointisyklin mukaisesti. Tietyn kuukauden yhteishankintojen raportointi on valmis seuraavan kuukauden puolivälin aikoihin.

Molempia palveluita ylläpitää Hansel, joka myös myöntää Valtion hankintadatapalvelun käyttöön tarvittavat oikeudet. Käyttöoikeudet annetaan niille budjettitalouden piirissä työskenteleville henkilöille, jotka työnkuvansa puolesta hyötyvät valtion hankintatiedoista.

Yksittäisiä ostolaskuja ja niiden sisältämiä rivikohtaisia tietoja ei julkaista. Hankintojen arvo julkaistaan ilman arvonlisäveroa.

 

Avoin ja demokraattinen hallinto on hieno juttu.
- Kirsi Koivusaari, projektipäällikkö

Tulevia tapahtumia

elo
21
ke
09:00 Handi-työpaja
Handi-työpaja
elo 21 @ 09:00 – 12:00
Tilaisuuden teemana on Kestävät ja innovatiiviset hankinnat. Ohjelma julkaistaan lähempänä ajankohtaa. Tilaisuus on tarkoitettu Handi-hankkeen osallistujavirastojen aktiivisille asiantuntijoille (hankintatoimi, talous, johto). Ilmoittautuminen tilaisuuteen viimeistään 16.8.2019 webropolin kautta. Tilaisuus on tarkoitettu Handi-hankkeen asiantuntijoille osallistujavirastojen hankintatoimesta, taloushallinnosta ja johdosta. Työpaja pidetään tuttuun tapaan Pajassa (Mariankatu 9, Helsinki). Tilaisuus on työpaja, joten paikan päälle mahtuu enintään 60 henkilöä. Osallistuminen on mahdollista Read More
syys
19
to
12:00 Handi-työpaja
Handi-työpaja
syys 19 @ 12:00 – 15:00
Tilaisuuden teema ja ohjelma julkaistaan lähempänä työpajan ajankohtaa. Tilaisuus on tarkoitettu Handi-hankkeen osallistujavirastojen aktiivisille asiantuntijoille (hankintatoimi, talous, johto). Ilmoittautuminen tilaisuuteen viimeistään 13.9.2019 webropolin kautta. Tilaisuus on tarkoitettu Handi-hankkeen asiantuntijoille osallistujavirastojen hankintatoimesta, taloushallinnosta ja johdosta. Työpaja pidetään auditorio Jukolassa (Meritullinkatu 1, Helsinki). Tilaisuus on työpaja, joten paikan päälle mahtuu enintään 60 henkilöä. Osallistuminen on mahdollista myös etänä. Etäosallistujille lähetetään Read More
loka
21
ma
09:00 Handi-työpaja
Handi-työpaja
loka 21 @ 09:00 – 12:00
Tilaisuuden teema ja ohjelma julkaistaan lähempänä työpajan ajankohtaa. Tilaisuus on tarkoitettu Handi-hankkeen osallistujavirastojen aktiivisille asiantuntijoille (hankintatoimi, talous, johto). Ilmoittautuminen tilaisuuteen viimeistään 11.10.2019 webropolin kautta. Tilaisuus on tarkoitettu Handi-hankkeen asiantuntijoille osallistujavirastojen hankintatoimesta, taloushallinnosta ja johdosta. Työpaja pidetään tuttuun tapaan Pajassa (Mariankatu 9, Helsinki). Tilaisuus on työpaja, joten paikan päälle mahtuu enintään 60 henkilöä. Osallistuminen on mahdollista myös etänä. Read More
marras
25
ma
13:00 Handi-työpaja
Handi-työpaja
marras 25 @ 13:00 – 16:00
Tilaisuuden teema ja ohjelma julkaistaan lähempänä työpajan ajankohtaa. Tilaisuus on tarkoitettu Handi-hankkeen osallistujavirastojen aktiivisille asiantuntijoille (hankintatoimi, talous, johto). Ilmoittautuminen tilaisuuteen viimeistään 20.11.2019 webropolin kautta. Tilaisuus on tarkoitettu Handi-hankkeen asiantuntijoille osallistujavirastojen hankintatoimesta, taloushallinnosta ja johdosta. Työpaja pidetään tuttuun tapaan Pajassa (Mariankatu 9, Helsinki). Tilaisuus on työpaja, joten paikan päälle mahtuu enintään 60 henkilöä. Osallistuminen on mahdollista myös etänä. Read More
joulu
17
ti
09:00 Handi-työpaja
Handi-työpaja
joulu 17 @ 09:00 – 12:00
Tilaisuuden teema ja ohjelma julkaistaan lähempänä ajankohtaa. Tilaisuus on tarkoitettu Handi-hankkeen osallistujavirastojen aktiivisille asiantuntijoille (hankintatoimi, talous, johto). Ilmoittautuminen tilaisuuteen viimeistään 11.12.2019 webropolin kautta. Tilaisuus on tarkoitettu Handi-hankkeen asiantuntijoille osallistujavirastojen hankintatoimesta, taloushallinnosta ja johdosta. Työpaja pidetään tuttuun tapaan Pajassa (Mariankatu 9, Helsinki). Tilaisuus on työpaja, joten paikan päälle mahtuu enintään 60 henkilöä. Osallistuminen on mahdollista myös etänä. Etäosallistujille Read More