Laskuautomaatio

Laskujen käsittelyn automaatio on tärkeä osa valtion taloushallinnon tehostamista. Valtiolle saapuu vuosittain noin miljoona ostolaskua. Kun laskujen käsittelyyn liittyvää rutiinityötä automatisoidaan ja siirretään ohjelmistorobotiikan tehtäväksi, virheiden määrä ja laskujen käsittelyyn käytettävä työaika vähenee. Valtion tavoitteena on käsitellä vuoteen 2020 mennessä yli kolmannes ostolaskuista täysin automaattisesti.

Ohjelmistorobotiikka apuna

Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeet tehostaa palvelutuotantoaan ohjelmistorobotiikan avulla. Ohjelmistorobotiikka on otettu tänä vuonna tuotantokäyttöön ensimmäisissä käyttökohteissa, joihin kuuluu muun muassa verkkolaskuina saapuvien ostolaskujen numero- ja sisältövaatimusten tarkastus. Keskeinen edellytys laskujen käsittelyn automatisoinnille ja robotiikan hyödyntämiselle on verkkolaskutukseen siirtyminen, jolloin laskudata saadaan rakenteellisessa muodossa.

Projekti etenee vuoden 2017 aikana

Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeet kilpailuttaa vuoden 2017 aikana uuden ohjelmistoratkaisun valtion sähköiseen tilaustenhallintaan ja laskujen käsittelyyn. Valtion tavoitteet laskuautomaatiolle huomioidaan uuden ratkaisun tuotteistamisessa.

Projektipäällikkö:
Ville Hänninen, Valtiokonttori
ville.hanninen@valtiokonttori.fi
0295 503 378

Kysy lisää

Upcoming Events

maalis
26
ti
09:00 Handi-työpaja
Handi-työpaja
maalis 26 @ 09:00 – 12:00
Tilaisuuden teema ja ohjelma julkaistaan lähempänä ajankohtaa. Tilaisuus on tarkoitettu Handi-hankkeen osallistujavirastojen aktiivisille asiantuntijoille (hankintatoimi, talous, johto). Ilmoittautuminen tilaisuuteen viimeistään 19.3.2019 webropolin kautta. Tilaisuus on tarkoitettu Handi-hankkeen asiantuntijoille osallistujavirastojen hankintatoimesta, taloushallinnosta ja johdosta. Työpaja pidetään tuttuun tapaan Pajassa (Mariankatu 9). Tilaisuus on työpaja, joten paikan päälle mahtuu enintään 60 henkilöä. Osallistuminen on mahdollista myös etänä. Etäosallistujille lähetetään Read More
huhti
25
to
13:00 Handi-työpaja
Handi-työpaja
huhti 25 @ 13:00 – 16:00
Tilaisuuden teema ja ohjelma julkaistaan lähempänä ajankohtaa. Tilaisuus on tarkoitettu Handi-hankkeen osallistujavirastojen aktiivisille asiantuntijoille (hankintatoimi, talous, johto). Ilmoittautuminen tilaisuuteen viimeistään 18.4.2019 webropolin kautta. Tilaisuus on tarkoitettu Handi-hankkeen asiantuntijoille osallistujavirastojen hankintatoimesta, taloushallinnosta ja johdosta. Työpaja pidetään tuttuun tapaan Pajassa (Mariankatu 9, Helsinki). Tilaisuus on työpaja, joten paikan päälle mahtuu enintään 60 henkilöä. Osallistuminen on mahdollista myös etänä. Etäosallistujille Read More
touko
21
ti
09:00 Handi-työpaja
Handi-työpaja
touko 21 @ 09:00 – 12:00
Tilaisuuden teema ja ohjelma julkaistaan lähempänä ajankohtaa. Tilaisuus on tarkoitettu Handi-hankkeen osallistujavirastojen aktiivisille asiantuntijoille (hankintatoimi, talous, johto). Ilmoittautuminen tilaisuuteen viimeistään 14.5.2019 webropolin kautta. Tilaisuus on tarkoitettu Handi-hankkeen asiantuntijoille osallistujavirastojen hankintatoimesta, taloushallinnosta ja johdosta. Työpaja pidetään tuttuun tapaan Pajassa (Mariankatu 9, Helsinki). Tilaisuus on työpaja, joten paikan päälle mahtuu enintään 60 henkilöä. Osallistuminen on mahdollista myös etänä. Etäosallistujille Read More
kesä
12
ke
09:00 Handi-työpaja
Handi-työpaja
kesä 12 @ 09:00 – 12:00
Tilaisuuden teema ja ohjelma julkaistaan lähempänä ajankohtaa. Tilaisuus on tarkoitettu Handi-hankkeen osallistujavirastojen aktiivisille asiantuntijoille (hankintatoimi, talous, johto). Ilmoittautuminen tilaisuuteen viimeistään 4.6.2019 webropolin kautta. Tilaisuus on tarkoitettu Handi-hankkeen asiantuntijoille osallistujavirastojen hankintatoimesta, taloushallinnosta ja johdosta. Työpaja pidetään tuttuun tapaan Pajassa (Mariankatu 9, Helsinki). Tilaisuus on työpaja, joten paikan päälle mahtuu enintään 60 henkilöä. Osallistuminen on mahdollista myös etänä. Etäosallistujille Read More